Dunaújváros Alapítóinak Egyesülete

Információ

- Kérdése van a weboldalunkkal kapcsolatban?

- Szeretne tagként csatlakozni hozzánk?

Hívja Tóth Jánosné, Irmát.

Telefon: 25/400-272



Címlap
Hogyan olvassunk a sorok között? PDF Nyomtatás E-mail

Fekete Györgyi újságíró tartott előadástMinden nap olvasunk újságot, hallgatunk rádiót és nézzük a TV-t. Azt gondolnánk, milyen egyszerű eligazodni a hírek és információk között, hiszen ha elolvassuk azt az írást ami felkeltette érdeklődésünket, máris az általunk kívánt tudás birtokában vagyunk! Pedig nem olyan egyszerű a dolog, néha jó a „sorok mögé” is tekinteni, hogy közelebb kerüljünk a valósághoz. Erről a témáról tartott előadást a Dunaújváros Alapítóinak Egyesülete tagjainak Fekete Györgyi újságíró, április 11-én a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskolában.

Sok minden befolyásolja az olvasó és néző véleményét akkor, amikor bizonyos ismeretek birtokába jut. Szinte észre sem vesszük, és máris a szerkesztő, vagy újságíró szándékának megfelelően válogatunk az olvasni valók között, és értelmeztük az ott látottakat, hallottakat. Fekete Györgyi, - aki maga is egy újság szerkesztésében tevékenyen részt vesz, - beszélt a hírlapok, újságok készítésével kapcsolatban néhány fontos szempontról.
Már az is lényeges, hogy milyen a címlap, hiszen a betűk formája, a színek, de még az elhelyezés is fontos szerepet játszik akkor, amikor az olvasó kiválasztja azt a lapot, amire kíváncsi. Fontos a stílus, az írás minősége, és a téma, amivel az újság foglalkozik. Egy újság kiválasztásánál szempont az egyszerűen kezelhetőség és az, hogy a benne található cikk érdekel-e bennünket. A fontossági sorrendet egy publikáció értékelésénél befolyásolhatja az is, hogy hol helyezzük el az újságban. A színek is irányíthatnak bennünket, egy- egy témánál hatást gyakorolhatnak értékítéletünkre.
Fekete Györgyi egy rövid közvélemény kutatást tartott a hallgatók között, kinek milyen témáról melyik szín jut az eszébe. Azt is elemezte, hogy a színek milyen hatással vannak az érzelmekre, és azt is megkérdezte, kinek jut eszébe a kékről a tisztaság, a vörösről az agresszió. Az eredmény néha meglepte az egyesület tagjait, néha meg a válasz egységes volt a jelenlevők között. Elmondta, egy cikk értékelését néha még a betűtípusok formája is befolyásolhatja.
Nem kell mindent elhinni abból sem, amit a reklámok ajánlanak nekünk, hiszen a fizetett cikkekben, amik reklámként vannak elhelyezve, a termék forgalmazója csupa szépet és jót közöl, közben pedig a negatív tapasztalatokról nem mond semmit.
De hasonló szabályok vonatkoznak a televíziós híradások, vagy akár a reklámfilmek készítésére is. Lehet egy kamera beállítással szimpatikussá, illetve ellenszenvesé tenni azt a személyt, akivel a riportot készítjük. Tehetünk fel kérdéseket a riportalanynak, amivel szinte sugalljuk azokat a válaszokat, amivel a nézők szimpatizálhatnak. Ugyan akkor kényes kérdések feltevésével, a riportalany zavarba hozásával, elérhetjük azt, hogy hiteles szövegek kétségbe vonhatóak legyenek. Ne csak azt nézzük, hogy mit mond az, akit kérdeznek, de figyeljük meg a válaszokat is. Hogy a kérdésre már a megszokott rutin szerint történik a felelet, vagy rövid gondolkodás után egy jól érthető, logikus indokossal alátámasztott választ kapunk.
Ilyen és hasonló figyelmeztető jelet mindig célszerű megjegyezni, mert „hazudni könnyű”. Jó, ha a néző ismeri azokat a reklámokat, amelyekben olyan termékeket mutatnak be, amik a videofilmben bemutatott eredményeket a valóságban nem produkálják. Például, néhány mosószer reklám, amiből a pecsétes ruhadarabok, mosás után, már nem csak tisztán, de vasalva kerülnek ki. Vagy nem biztos, hogy hiteles az, ha valaki elmondja a tapasztalatát bizonyos fogyókúrás termék szedésével kapcsolatban, de a teljes neve helyett csak Sz. Mária, vagy K. Piroska néven mutatkozik be. Így az illető bármit mondhat, hiszen az elmondott észrevételhez a teljes nevét már nem vállalja.
Ilyen és hasonló, érdekes és figyelemre méltó tanácsot hallhattak az egyesület tagjai Fekete Györgyi újságírótól, így már legközelebb, amikor újságot olvasnak, vagy televíziót néznek, már figyelembe vehetik az előadáson megismert szabályokat.

 

 
Dunaújváros Alapítóinak Egyesülete, Powered by Joomla!