Dunaújváros Alapítóinak Egyesülete

Információ

- Kérdése van a weboldalunkkal kapcsolatban?

- Szeretne tagként csatlakozni hozzánk?

Hívja Tóth Jánosné, Irmát.

Telefon: 25/400-272



Címlap
Amit a cukorbetegségről jó tudni PDF Nyomtatás E-mail

Dr. Pátkai JózsefKereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskolában tartott előadást 2013. szeptember 18-án, dr. Pátkai József, a Szent Pantaleon Kórház belgyógyász főorvosa, az időskori diabétesz okairól, rizikótényezőiről, és annak kockázatáról a Dunaújváros Alapítóinak Egyesülete tagjai számára.
Az előadásban sokat tudtunk meg a cukorbetegségről, és arról, hogyan lehet védekezni ellene. Megismerhettük azt is, hogy a betegség milyen szövődményekkel jár, és mit tegyünk azért, hogy ne legyünk cukorbetegek.


Dr. Pátkai József tagjainknak elmondta, hogy mit kell tudni a cukorbetegségről:
Gyakran osztályozzuk a betegségeket súlyos és nem súlyos betegségként. Ha súlyos betegségekre gondolunk, akkor elsősorban az érrendszeri betegségekre, a daganatos megbetegedésekre, esetleg autoimmun betegségekre gondolunk, vagy olyan kórra, amin csak műtétekkel tudunk segíteni.
A cukorbetegséget sokan „enyhe” betegségnek tartják, főleg a 2 típusú diabéteszt, mivel sokáig nem okoz panaszt, nem feltétlenül igényel inzulint. Ma már tudjuk, hogy ez nem igaz, a 2-es típusú cukorbetegség súlyos betegség, mivel mintegy 10–15 évvel lerövidíti a várható élettartamot, és nagyon magas a betegség miatt kialakult szív- és érrendszeri problémák gyakorisága.
A társadalom fejlettsége és az élelmiszerek bősége, valamint a testmozgás csökkenése miatt világszerte növekszik a cukorbetegek száma. Magyarországon a 1965-ben  a lakosság 2%-a, addig 2006-ban már 7,6 %-a, és 2013-ra várhatóan a lakosság 11%-a lesz cukorbeteg.
Világszerte a lakosság minden korcsoportjában emelkedik a cukorbetegség előfordulása, a betegek száma jelenleg 150 millióra tehető, de ez a létszám az évtized végéig 225 millióra nő és feltételezések szerint 2025-re eléri a 300 milliót. A megbetegedések számának növekedése az időskorúak körében a legnagyobb, mivel ebben a csoportban kb. 13%-ra tehető az előfordulása.
A cukorbetegség növeli a különböző kardiovaszkuláris betegségek kockázatát, ide értve a koszorúsér betegséget, a szívinfarktust, a stroke-ot, az artériák szűkületét és a magas vérnyomást. Súlyos diabétesz esetén veseelégtelenség alakulhat ki, melynek végstádiumában a beteg művesekezelésre (dialízis) szorul. A cukorbetegség károsíthatja a retina kisereit is, ami akár vaksághoz vezethet. A cukorbaj fokozza számos más szembetegség, pl. a szürke- és a zöldhályog kialakulásának kockázatát is. Az idegek és az erek károsodását eredményezi az alsó végtagban, a cukorbetegség következtében megjelenő szövődmény. Súlyosabb károsodás esetén a lábujjak, a lábfej, illetve a teljes láb amputálására is sor kerülhet.
A betegség érzékenyebbé tesz a különböző bőrbetegségekkel szemben, ide értve a bakteriális, gombás fertőzéseket és a különböző viszketéseket. A betegség eredményeként a csont sűrűsége a normális alá csökkenhet, így csontritkulás alakulhat ki.
Az 1-es típusú cukorbetegeknél ma már az újabb inzulinkészítmények adagolásával alkalmazkodni lehet a táplálkozáshoz és a fizikai megterheléshez. A 2-es típusú cukorbetegeknél a legfontosabb szempont az ideális testtömeg elérése és annak megtartása.
Az étkezés után kialakuló vércukorszint emelkedés függ az elfogyasztott táplálék glikémiás indexétől. Érdemes a napi szénhidrát- és energiabevitelt három-hat alkalommal felvenni, kevés szénhidrátot, viszont annál több rostban gazdag élelmiszert fogyasztani.
A rendszeresen végzett testmozgás és az aktív életmód segítségével a vércukorszint, a vérnyomás, a vérzsírok csökkenthetők, ezáltal a cukorbetegség szövődményei, továbbá a szívinfarktus és agyvérzés kockázata is mérsékelhető. Rendszeres testmozgással javul az anyagcsere-helyzet (az inzulin szükséglet csökken), a keringési rendszer állapota javul, a csontok és az izomerő erősítésével növekszik az általános erőnlét és a szellemi jólét. Mindenkinek egészségi állapotának megfelelő mozgásfajtát kell választania, a séta, a kocogás, kerékpározás, úszás, a tánc és még a házi munka is jó testmozgás, amennyiben rendszeresen, hetente háromszor-ötször végezzük legalább 20-30 percig. Sok folyadékot fogyasszunk, és rendszeresen ellenőrizzük vércukorszintünket.
Ezeket a tanácsokat adta, dr. Pátkai József tagjainknak, majd előadás után „négyszemközt” válaszolt a feltett kérdésekre.


 

 
Dunaújváros Alapítóinak Egyesülete, Powered by Joomla!